De overdracht - Reisverslag uit Lima, Peru van Marie-lou Memelink - WaarBenJij.nu De overdracht - Reisverslag uit Lima, Peru van Marie-lou Memelink - WaarBenJij.nu

De overdracht

Door: marie-lou

Blijf op de hoogte en volg Marie-lou

05 September 2013 | Peru, Lima

Terwijl jullie langzaam aan gaan slapen heb ik net mijn Middag eten gekregen, een salade vooraf met een lekker warm bord spagetti, gemaakt door de goed kokende huishoudster Magdalena. Vandaag was weer een leuke, overweldigende, maar bijzondere dag, wat ik niet had verwacht na de zware nacht die ik achter de rug had. Midden in de nacht werd ik wakker omdat ik misselijk was van de honger. Ook moest ik nodig naar de wc, maar mijn vertrouwen in het doortrekken ervan was zo verminderd dat ik het liever nog even volhield. Zo heb ik een tijd gelegen tot ik er helemaal genoeg van had. Vol hoop dat er beneden nog een wc was, stapte ik de trap af. Ik was nog geen seconde beneden toen het alarm begon te loeien. Wat een slapstick had ik weer veroorzaakt. Het zoontje van mijn gastgezin moest midden in de nacht zijn bed uit om het alarm af te zetten en door te geven aan de politie dat er niks aan de hand was. Dus, ik ben toch maar gewoon naar de (enige) wc boven gegaan en na 6x doortrekken was gelukkig alles verdwenen. Wist ik veel dat ze hier wc papier niet doorspoelen maar in de prullenbak gooien. Als jeffrey me dat niet had verteld stond ik nu nog door te trekken.

Tijdens het ontbijt vroegen ze me of ik mee wilde naar een vergadering over het appartementencomplex dat ze aan het bouwen waren. De vriend van hun dochter zou ook mee gaan. Onderweg naar de vergadering stopten we even bij de bank waar de jongen die mee was me wel even zou helpen met het omwisselen van mijn dollars naar de peruaanse sol bij de mannen op straat (dat is namelijk een stuk goedkoper dan bij de bank). Hij heeft me geleerd 200 dollar te wisselen en te controleren of het geld wel echt is. Wat een spannende filmlike overdracht was dat! Bij het gebouw waar ze werkte kreeg ik een witte helm op en een laptop om me te vermaken terwijl zij de vergadering hadden. Tussendoor heeft de enkel Spaans sprekende vrouw achter de computer me meegenomen naar de markt. Geen veilige buurt denk ik want ze wilde dat ik mijn tas daar liet en de vrouw keek steeds waakzaam om zich heen terwijl ze in de kraampjes verschillende consumpties aan wees en opnoemde om me de spaanse woorden te leren. Gelukkig konden we redelijk communiceren en ving ik af en toe wat op van haar op mij gerichte spaanse praatgolven.
Op de weg terug reden we langs de zee en vanavond neemt ze me weer ergens mee naartoe heeft ze gezegd! De jongens hier zijn veel galanter, ze houden de deur voor je open en zijn erg behulpzaam, cultuurshock! Hopelijk is het gezin in cusco net zo gastvrij, maar daar kom ik snel genoeg achter. Tot schrijfs!

  • 06 September 2013 - 06:44

    Oma:

    Wat fijn dat je via dit gastvrij gastgezin op een prettige manier vast kunt wennen . Goede reis naar Cuzco . X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-lou

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 10300

Voorgaande reizen:

04 September 2013 - 04 Juli 2014

Mijn avontuur

Landen bezocht: